Klantervaring

Wilhelmsen Ships Service

Méér dan 1000 aangiften per maand gaan er over het bureau


    Meer over Im- en Export 

Wilhelmsen Ships Service staat iedere dag weer voor interessante vervoers- en douane-uitdagingen. Als dé grootste speler ter wereld voor de bevoorrading van schepen, doen ze volop zaken over de grens. Vanuit hun ‘hub’ in Rotterdam verzorgen ze met de software van Beurtvaartadres méér dan 1000 aangiften per maand, voor onder meer de havens in Rotterdam, Amsterdam, Antwerpen en Hamburg.

Dimitri de Bruin is als Customs Specialist verantwoordelijk voor alle im- en exportzaken. Het grootste gedeelte van de goederen die Wilhelmsen Ships Service levert zijn chemicaliën, lasapparaten en scheeponderhoudsmiddelen. Deze leveringen moeten precies op tijd in de juiste haven plaatsvinden. Want vanuit kostenoogpunt moet het schip zo snel mogelijk weer de zee op.


Vertrouwen op Beurtvaartadres

De aangifte-workflow gaat in de douanesoftware van Beurtvaartadres vrijwel automatisch. De Bruin: “Je kunt daarin overzichtelijk de voortgang van een aangifte volgen en snel inspelen als er iets fout dreigt te gaan. En mocht je er zelf niet uitkomen? Dan ben je met één telefoontje bij de juiste Beurtvaartadres-specialist. Bijvoorbeeld als het systeem vastloopt of mutaties van goederencodes niet goed worden verwerkt. Ik heb dan contact met John Jochems. Hij kijkt wat ‘dieper’ in het systeem en helpt ons snel weer op weg.”

Wilhelmsen Ships Service is een trouwe klant van Beurtvaartadres. “Beurtvaartadres is een partner die we altijd kunnen vertrouwen en die de sector goed kent. Via hen verzorgen we ook de opmaak van de douanedocumenten en de KvK Certificaten van Oorsprong.”

We maken in de software de aangiften op, controleren en versturen de aangiften erin en communiceren eenvoudig met de douane.”


Intensieve gebruiker

Wilhelmsen Ships Service heeft als wereldwijde organisatie volop te maken met douaneformaliteiten. Ze zijn actief in 2200 havens, in 74 verschillende landen en doen 75.000 port calls per jaar. De Bruin: “Vanuit de ‘Rotterdam hub’ verzorgen we zendingen voor over de hele wereld. Om zo efficiënt mogelijk te werken is het belangrijk de interne processen goed op orde te hebben.”

“Als Customs Specialist ben ik verantwoordelijk voor alle douaneformaliteiten die we in Rotterdam verzorgen. Het verwerken van de aangiften is een belangrijk onderdeel van mijn werk. Dit doen we al jarenlang in het douanesysteem van Beurtvaartadres. Dit werkt prima, met een zeer lage foutmarge en we krijgen goede ondersteuning. Als ik de bestellingen binnenkrijg, verwerken we deze direct in de aangiftesoftware van Beurtvaartadres. We maken in de software de aangiften op, controleren en versturen de aangiften erin en communiceren eenvoudig met de douane.”

“Ik was direct geïnteresseerd. Via de post duurt het meestal drie werkdagen voordat je het CVO van de KvK terug krijgt. Nu is dat binnen een paar uur. Verder wees John mij op de softwaremodule om zelf eenvoudig een export te melden bij de douane. Ook interessant, omdat we nu onze tussenpartij minder nodig hebben. We zijn niet meer van ze afhankelijk, kunnen veel sneller schakelen en het is ook nog goedkoper.”


Nieuwe uitdagingen

Er komen de komende jaren genoeg internationale (handels)uitdagingen op de wereldeconomie af. De Bruin: “Ik denk dan aan de Brexit, handelsoorlogen en nieuwe importtarieven. Ik verwacht hierdoor meer schommelingen in het aantal uitvoeraangifte dat we per jaar verwerken. Het is dan fijn dat je softwaresysteem deze schommelingen opvangt en je kunt bouwen op je partner die de sector kent!”


Interesse? Neem direct contact op

John Jochems
Im -en Export Servicedesk

Tel 088-55 22 152 E-mail Stuur een mail