Gebruikerservaring

Network4Cars

Meer efficiëntie en inzicht in autotransporten met de eCMR TransFollow


   Meer over de Digitale vrachtbrief 

Als een van de grootste autogroothandels op de Europese markt is Network4Cars onlangs overgestapt op de eCMR van TransFollow. Vanuit het hoofdkantoor in Nieuw-Vennep werken 60 internationale professionals die dagelijks vele klanten vanuit heel Europa bedienen. Auto’s vanuit heel Europa worden zowel lokaal als vanuit het hoofdkantoor ingekocht en vervolgens op B2B-basis door heel Europa verder verhandeld naar autodealers, verhuurbedrijven en leasemaatschappijen. 

Deze ingekochte auto’s dienen natuurlijk ook getransporteerd te worden en voor dit proces maakt Network4Cars sinds kort dan ook gebruik van de digitale vrachtbrief van TransFollow

Inzicht gewenst in twee transportstromen

Ruim 22 jaar geleden werd Network4Cars opgericht met als missie om partners in de autohandel altijd van de beste deal op het juiste moment te kunnen voorzien. Voor het leveren van nieuwe of gebruikte auto’s is het essentieel dat het transport in eigen regie plaatsvindt en de afhandeling hiervan vlekkeloos verloopt. 

Patrick Weinans, Logistics Manager bij Network4Cars: “Wat betreft transport hebben wij twee transportstromen die wij met de eCMR willen tracken, namelijk de transportstroom van leveranciers naar compounds en van compounds naar klanten. De auto’s die wij inkopen bij een leverancier worden allereerst gebracht naar een compound. Nadat de auto verkocht is gaat er vervolgens ook transport vanaf de compound waar deze auto is opgeslagen naar de locatie van onze klant. Met ca. 5.000 jaarlijkse autotransporten is de overstap van papieren CMR naar eCMR is een absolute gamechanger in ons dagelijkse werk”


Sneller inzicht in transportstatus en eerder factureren

In de oude situatie waarin Network4Cars nog met de volledig papieren vrachtbrief werkte, was er nog geen realtime inzicht in de transporten. Zo moest men altijd wachten totdat de papieren CMR fysiek in bezit was, waardoor het langer duurde totdat Network4Cars over de gewenste informatie beschikte in vergelijking met een eCMR.  

Patrick Weinans: “Aangezien wij veel grensoverschrijdend transport door Europa hebben, duurt het ook extra lang totdat papieren CMR’s in ons bezit zijn. Zo kan dit tot 3 weken na aflevering van een auto duren. Dit heeft voor ons als nadeel dat het dan ook langer duurt tot we de facturatie kunnen afhandelen. Daarom willen onze transporteurs ook graag aan de slag met de eCMR, omdat dan de facturatie een paar weken eerder kan plaatsvinden.”

Besparing in administratieve handelingen

Een ander groot voordeel is dat Network4Cars vanaf nu ook veel administratieve handelingen bespaart met TransFollow. “Voor ons is het belangrijk om te weten of - maar vooral: wanneer exact - een auto geladen of gelost is. Momenteel hebben we een medewerker die bijna fulltime bezig is met het administratief afhandelen van alle autotransporten en het monitoren van de transportstatussen. Met TransFollow krijgen we meteen de realtime informatie in ons eigen systeem wanneer een chauffeur heeft getekend, wat qua arbeid natuurlijk ook een flinke tijdsbesparing is.” 

Voor Network4Cars is een ander voordeel van de digitale vrachtbrief dat de informatie accuraat en volledig is. Bij het verwerken van een papieren CMR gaat veel tijd verloren, maar het ontcijferen van handschriften op een papieren CMR is natuurlijk ook tijdrovend: “Lang niet altijd zijn opmerkingen of chassisnummers op een papieren CMR goed te lezen. Met de eCMR van TransFollow is dat een probleem van het verleden.”

De eerste indrukken van de digitale vrachtbrief

De volledige uitrol van TransFollow bij Network4Cars zal na de zomer plaatsvinden. Wel zijn de eerste testen en proefritten al gedaan met de eCMR van TransFollow: “Voor de chauffeurs was het nog wel even wennen natuurlijk, omdat het natuurlijk volledig digitaal is in plaats van een papieren CMR vrachtbrief. De eerste testtransporten waren een succes, dus binnenkort gaan we ook met een campagne aan de slag om onze eigen transporteurs te informeren over de eCMR. Zo willen we ook per transporteur goed kijken naar een passende koppeling.” vervolgt Patrick. 

Fijne integratie van TransFollow en prettige samenwerking

“Wij hebben de samenwerking met Beurtvaartadres als heel fijn ervaren. Ons team van 3 IT’ers vond het ook een heel leuk project om te doen. Bovendien vonden we de terugkoppeling heel prettig en efficiënt. Al met al kunnen we concluderen dat we erg positief zijn over de samenwerking met Lindsay Postel, Marcel Salakory en Robert Timmermans van Beurtvaartadres.” 

Geïnspireerd door deze case? Bel mij!

Robert Timmermans
Inside Sales Digitale vrachtbrief

Tel 088 - 55 22 101 E-mail Stuur een mail